|
|
|
|
|
חשיבות המשחק ומשחקי התפקידים בחיי הילד
באמצעות משחקים ומשחקי התפקידים מגיעים הילדים להבנה עצמית וסביבתית, ולגיבוש עמדתם ומקומם בתוך כך.
על פי רוב אפשר לזהות במשחקי התפקידים הפכים בי-פולאריים- ערכים בינאריים של תמות המשחק (טוב/רע, מותר/אסור, קטן/גדול), שמסייעים לילדים לבדוק את גבולות המציאות שלהם ולגבש את מקומם (Van Hoorn, Nourot, Scales, & Alward, 2007). במשחק התפקידים ילדים אינם פועלים בהתאם לתסריט קבוע תוך חיקוי פשוט של המציאות כפי שהם מכירים אותה, אלא יותר נכון לומר כי הם יוצרים את הדרמות הפרטיות של חייהם, תוך שהם מעדכנים ומוסיפים לתפקידים שהם מגלמים בהתאם להתפתחות הסצנות במשחק (Harris, 2000). משאלתם של הילדים היא לחקות מבוגרים, לבצע פעולות שהילד צעיר מכדי לבצען בחייו האמיתיים (Elias & Berk , 2002; Vygotsky, 1978).לפי גרטה פיין, משחק קבוצתי כמו גם משחק העמדת פנים מאפשר לילדים הזדמנות לא שיגרתית לשלוט על רגשותיהם ועל עוררות הרגשות שלהם ולשמר רמה שהיא גם נוחה וגם מעוררת/ממריצה. רק לעיתים רחוקות מאוד סינגר וסינגר (Singer & Singer, 1990) צפו בילדים שהיו מאוד נרגשים/חרדים/כועסים/היפרקטיביים במשחקיהם. הם צפו בילדים שהשתמשו בצעצועים שלהם כדי לבטא כעס ופעולות אגרסייביות אבל הם שלטו בסיטואציה והיתה להם היכולת לבצע מטא תקשורת על המתרחש במשחק ולהסביר את ההתרחשויות.המשחק מאפשר לילד תחושת שליטה, תחושת כוח עצמי ותחושה של שליטה על אירועים מורכבים שחווים. על ידי המשחק הילד לומד להתנהג בחברה, לעמוד בכללים, נורמות כמו גם להביע את עצמו מול אחרים ולשאת ולתת בצורה יעילה.המשחק הוא כלי מאוד חשוב לילד ככלי חברתי שבו הוא יכול להתנסות במגוון סיטואציות בצורה אשר לא מסכנת אותו במציאות. הילדים המשחקים מפתחים יכולות קוגניטיביות נוספות כמו גם יכולות רגשיות ושליטה על רגשותיהם במשחק והבנה חברתית.דרך המשחק הילד לומד בצורה לא ישירה. כך הוא מפנים ערכים ונורמות באמצעות בלי להיות מודע לכך או לשים על כך את הדעת. למידה בלתי אמצעית הוכחה כיעילה הרבה יותר מכל למידה אחרת. זאת משום שבאמצעות למידה מסוג זה הילד לומד דרך המשחק את התוצאות האפשריות לתגובות שונות, ללא סיכון מצידו. את מה שהילד למד הוא מיישם אח"כ בסיטואציות דומות בחייו האמיתיים. דרך המשחק הילד לומד מתוך מוטיבציה גדולה לשחק ולא מתוך הכרח ללמוד. כך הילד לומד להגיב ולהתנהל בצורה טובה יותר ומיישם התנהגויות אלו בחייו. מכל האמור לעיל אפשר להבין כי ישנה חשיבות רבה ללמידה בלתי אמצעית דרך משחק, דמיון ויצירתיות ועל הצורך הרב של למידה מסוג זה במערכות החינוך השונות.
.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|